Møde i udvalget d. 7. juni 2021

15.   Småjob (O)

Sagsnr.: 330-2021-29333               Dok.nr.: 330-2021-163548                                          Åbent

Kompetence:

Social- og Beskæftigelsesudvalget

 

 

Beslutningstema

Social- og Beskæftigelsesudvalget orienteres om området for småjob.

Sagens indhold

På Social- og beskæftigelsesudvalgets møde d. 3 maj 2021, punkt 5 udbeder udvalget sig en løbende orientering indenfor småjobområdet, herunder en redegørelse for hvilke besparelser der er på forsørgelsesudgifterne og beskrivelse af de unge, der får småjobs. Ligeledes ønsker udvalget orientering om resultaterne heraf i forhold til, hvor mange der går videre i job og uddannelse.

Økonomisk gevinst ved småjob

Ud af det samlede antal unge der har været i småjob, er ca. 41 % afsluttet til enten ordinær uddannelse eller ordinær job efterfølgende.

Det er primært erhvervsuddannelser som de unge er påbegyndt - VUC & HF.

En ung på uddannelseshjælp koster i gennemsnit ca. 104.00 kr. årligt, hvoraf kommunen gennemsnitligt får dækket 25 % af udgiften via. statsrefusion.

Hvis området tilføres ressourcer, som indstillet i sag på Social- og Beskæftigelsesudvalgets møde d. 3 maj 2021, så vil det være muligt, at bibeholde at der konstant er ca. 70 unge i et 6 måneders småjob gennem 2021.

I perioden hvor den unge er i småjob, er der en fuld besparelse på uddannelseshjælpen, efterfølgende vil der være en forventelig varig besparelse for de ca. 41 % der går i uddannelse eller job.

Årsagen til merforbruget, der søges midler til i 2021, skyldes den tidligere ledelses disponering. Der har været styring af økonomien og en bevidsthed om merforbrug, men det blev vurderet, at den forventelige effekt af småjob på udgiften til uddannelseshjælpen var mere økonomisk gavnlig, end hvis de unge ikke kunne tilbydes et småjob.

Unge i småjob

Ca. halvdelen af de unge der har afsluttet småjob er hjemmeboende og de har i gennemsnit haft 10-15 timer i deres småjob.

Den anden halvdel er udeboende, og der har det gennemsnitlige timer i virksomheden været mellem 15-30 timer.

Aldersspændet i småjob er fra 20- 29 år, men gennemsnitsalderen er under 25 år.

Antallet af timer beregnes for den enkelte borger, således at lønnen tilsvarer uddannelseshjælpen inkl. diverse tillæg. Dog har det for nogle været nødvendigt at modtage supplerende uddannelseshjælp ved siden af lønnen i deres småjob.

Der er i enkelte tilfælde givet dispensation til flere timer, da det har været vurderet hensigtsmæssigt for den unges videre mulighed for at opbygge erfaring indenfor en given branche. Dette for at den unge har kunnet afprøve at arbejde på ordinære vilkår, og for at sikre at den unge var klar til at påbegynde og gennemføre ordinær uddannelse efter endt småjob.

I de tilfælde hvor de unge har flere timer, som skal betales af arbejdsgiver, er det jobkonsulenter der sikrer vejledning til arbejdsgiver om at timer ud over den fastlagte ansættelse, som er aftalt med HR, skal aflønnes på lige vilkår med andre ordinært ansatte og for arbejdsgivers egen lønudgift.

Under processen med etablering af småjobs er der draget erfaringer med hvilke målgrupper der har haft størst succes med småjob og hvilke brancher, der har været det bedste match.

Målgrupper der får tilbudt småjob er både de unge, der er vurderet til at kunne påbegynde uddannelse indenfor 12 måneder, men der har også været god effekt af at afprøve de aktivitetsparate i småjob på færre timer og med håndholdt opfølgning.

Dette har medført selvtillid og erfaringer hos de unge, som aktivt har kunnet bruges i det videre sagsforløb for at afdække de realistiske job og uddannelsesønsker og mål, også for den målgruppe der pr. definition er længere væk fra arbejdsmarkedet.

Det kan konstateres, at der særligt for denne målgruppe har været behov for at forlænge småjobbet udover de 6 måneder for at fastholde den gode udvikling sideløbende med, at der fastlægges et konkret mål for uddannelse og job.

Fordeling over målgruppen:

10 % er jobparate

30 % er åbenlys uddannelsesparate

35 % er uddannelsesparate

25 % er aktivitetsparate

Retligt grundlag

Budgetaftale 2020-2023

Handlemuligheder

Social- og beskæftigelsesudvalget kan tage sagen til orientering.

Vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomiske og personalemæssige konsekvenser

Ingen bemærkninger

Tværgående konsekvenser

Ingen bemærkninger

Indstilling

Arbejdsmarkedschefen indstiller,

1.    at Social- og beskæftigelsesudvalget tager sagen til orientering

Beslutning i Social- og Beskæftigelsesudvalget den 7. juni 2021:

Fraværende:  Helle Blak (Udenfor parti)

Udsat.